lauranancy.reismee.nl

Vrije tijd in zambia

Zaterdag hebben we lekker uitgeslapen. Dit mocht ook wel want Laura was moe en niet helemaal fit. Smiddags zouden we op een olifant rijden maar helaas dit werd gecanceld omdat er een andere kudde olifanten langs hetzelfde pad trok. De olifanten waar we op rijden worden daar onrustig van en willen er dan achteraan. Voor de veiligheid hebben ze het dus afgezegd. We zaten al klaar en moesten nu wat anders verzinnen om te gaan doen. Op naar de stad. Geld halen en we zijn naar de mukuni markt geweest. Dit is een pad met allemaal halletjes waar mensen hun spullen verkopen. Het zijn vooral soevenirs. Maar ja wij zijn domme Hollanders en die kijken eerst alleen maar voordat ze iets gaan kopen. Ze willen eerst weten wat er te koop is en dan pas beslissen. Dat is wel lastig in zo,n markt want de verkopers komen bij je, stellen zich voor en willen graag dat je binnen komt. Als je bij de een naar binnen gaat verwachten de anderen dat ook. Maar het is gelukt. Ze vertellen ook hele verhalen wie het heeft gemaakt bv. In een kraampje konden we eerst 1 ding kopen voor €5 later werden dit 2 en nog later 3 dingen voor €5. Het is erg grappig om mee te maken.

Zondags was de grote dag. Rond 9 uur werden we opgehaald en werden we naar het park gebracht waar we op een olifant zouden rijden. We moesten meerdere mensen ophalen en hoe dichter we bij de watervallen en het park kwamen hoe luxer de hotels. In het laatste hotel liep allemaal beveiliging en politie rond. Hier had de president gelogeerd. In dat park liepen ook zebra,s en giraffen en hertjes los rond. Erg gaaf om te zien.

Bij het park aangekomen kregen we eerst uitleg om vervolgens met zijn tweeën en de rijder op een olifant te klimmen. En wat zijn die beesten traag. We zaten op Timba een vrouwtje van 18 jaar. Het was er heuvelig en als we de berg afwaarts gingen moest je naar achteren leunen en ging je naar omhoog dan moest je naar voren leunen. Aan het eind mochten we ze nog voeren. Eerst een hand in de mond en dan met de slurf.echt heel gaaf om meegemaakt te hebben.

Daarna moest er gewassen worden. Onze eigen kleding bedoel ik nu En dat was best veel namelijk van de hele week. Met de hand wassen in een bad. Gelukkig hadden we wat ervaring opgedaan bij lubasihome dus het ging ons goed af.

Ook vandaag was de stroom er weer vanaf en nu vanaf 10 uur smorgens. Rond een uur of 15 hadden we weer stroom. Er is ook een Nederlands meisje gekomen die blijft voor 4 weken en sloot zich en beetje bij ons aan. Ze had een lange reis achter de rug en had behoefte om effe Nederlands te praten. Haar ook een beetje verteld hoe het hier gaat.

Maandag om 8.30 ben ik naar Cheshire home gebracht waar ik vanaf vandaag de ochtenden ben. Het is een kindertehuis voor kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Wanneer ik kom zijn de kinderen op de school die zich daar op het terrein bevindt. Ik ga de eerste week mee helpen in een klas met 6 kinderen een beetje ouder denk tussen de 13 en 17. De basis, rekenen, liedje en iets over schrijven en dan tekenen. Ik help veel een meisje wat erg spastisch is en dus bijna niet kan lopen en schrijven/tekenen. Ik kijk mijn ogen uit hoe het er gaat. Ik was heel trots op het huis wat getekend was door het meisje wat ik hielp. Dit kreeg nauwelijks aandacht van de juf. Als hier iets nagekeken wordt gaat er een schuine streep onder langs. Ik dacht dat alles fout was maar dat was niet zo. Ik was gewend aan de krullen. In de klas waar ik nu mee help is het erg gezellig. De juf maakt ook veel grapjes maar ik zie ook dingen van een andere klas. Deze heeft jongere kinderen en heeft meerdere kinderen. Ze zitten op een bepaald moment buiten op een kleed en moeten daar blijven zitten. Wanneer een ondeugend meisje opstaat en ergens anders naar toe wil heeft een van de juffen een stok in haar handen en dreigt ermee. Er wordt niet geslagen maar er wordt wel mee rond gelopen. Zo gaat dat dus. Rond 12 uur is het lunch tijd en ga ik terug naar sunbird. Eerst een taxi op zoeken en nu geprobeerd of hij me voor 10 kwacha naar sunbird wou brengen. En gelukkig hij ging akkoord. Dat is een mooi goedkoop ritje dus. Ongeveer € 1. Smiddags weer naar lubasihome. Hier gaat het er wat ongedwongener aan toe. We mogen de sleutel halen en naar de speelruimte toe. De kinderen komen dan al snel. Ze vinden het leuk om daar te spelen, kleuren, lezen, spelletje te doen. I like it too.

Om 16uur weer op het fietsje. Komen we terug is er weer geen stroom. Vervelend!!

Reacties

Reacties

Monique

lieve Nancy,
Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dat zal een verjaardag zijn om nooit te vergeten. Heel erg leuk om een indruk te krijgen van wat jullie daar doen. Wij wensen jullie nog een hele mooie tijd en ook straks als Richard bij jullie komt. Wij blijven jullie volgen. Heel veel liefs van Martin en Monique

Nancy

Dank je wel. Het is ook wel heel bijzonder om hier te zijn maar het is een super ervaring. Als we terug zijn maken we een afspraak. Moet toch een keer lukken.

Renate

Lieve schone zus, lieve Nancy,
Wat een bijzondere plek om jarig te zijn. Van ????(een geel hart ivm de Tour) gefeliciteerd, geniet van de mooie momenten met en zonder stroom ????. Ik ben benieuwd of ze in Zambia de verjaardag of meer de naamdagen vieren of doen ze helemaal niets?

Fam.Hes

Hieperdepiep hoera....gefeliciteerd!! De borrel halen we wel een andere keer????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active