lauranancy.reismee.nl

Onbewoond eiland

Zaterdag om 8.30 naar de bus gebracht door de eigenaar van Tabonina. 3plekken geregeld. Je krijgt hier plaatsen toebedeeld. Backpackers in de laadbak en wachten tot 9 uur. Dat is de tijd dat de bus vertrekt. Het is een luxe bus. Onderweg krijgen we een cakeje en drinken. Dat is goed geregeld. Wel duurt de rit ongeveer 2 1/2 uur. Om 11.30 aangekomen bij Choma. Stappen we de bus uit en worden belaagd door taxi chauffeurs. Tja en welke moet je dan kiezen? We wisten dat een privé chauffeur 500 kwacha kostte maar via de locale taxi was het maar 35 kwacha pp. Weten wij veel. Dus onderhandelen. Van 600 naar 250. Dachten nml dat we met de locale te maken hadden. Tijdens de rit bleek dit toch een privé taxi te zijn. De locale taxi,s nemen nml ook andere mensen mee en doen er veel langer over. Het was een bijzondere rit. De weg was hobbelig, en we kwamen hier ok dorpjes tegen in de Bush, Bush. Met waterpompen, kleine hutjes en dergelijke. Op een bepaald moment stopte de chauffeur omdat hij iets moest kopen. Wordt de auto belaagd door allemaal meiden, dames met of zonder kleine kinderen met bananen, sinaasappelen, wortelen en andere groenten om te verkopen. Heel bijzonder en ze bleven maar staan met vragende ogen of we niet alsjeblieft wat willen kopen. Niet gedaan maar raar om mee te maken. De chauffeur wist niet precies waar het was dus we moesten af en toe vragen. Na weer 2 1/2 uur nu in de auto gezeten te hebben zijn we gelukkig op,de plek van bestemming aangekomen.

Het ziet er prachtig uit. Lijkt het einde van de wereld, weinig mensen, een paar hutjes die bij de lodge horen, geen WiFi.

Volgende dag zijn we met de boot naar het eiland gegaan. Er was nog een Nederlands gezin maar die hadden een dagreis,en wij blijven 3 dagen op het eiland. Laura een lodge, wij een lodge. Ziet er goed uit zwembad, bar, maar niet de hele dag stroom.alleen op bepaalde tijden wordt de generator aangezet.geen WiFi en in de lodge geen stopcontacten. Warm water via houtkachel die wordt opgestookt en waar de leiding water door heen gaat. Dan heb je wel echt heet water. Zo heet hebben we het tijdens onze weken in zambia nog niet gehad. Eigenlijk zitten we dus gewoon op een onbewoond eiland. Wel met staf die voor ons zorgt dat we niks tekort komen wat eten en drinken en dergelijke betreft.

Nog een boottocht gemaakt waarbij we weer krokodillen, vogels en nijlpaarden hebben gezien. En daarna genieten van zwembad, elkaar, het mooie uitzicht en de rust!

Maandags zijn we met een gids en de eigenaren naar een eiland geweest waar we een walk safari hebben gedaan. Lopend door de Bush, Bush op een eiland waar alleen maar dieren zijn. Best spannend, naar geluiden luisteren, sporen kijken. Helaas zien we op wat rendieren en baboons, zijn apen, na niet veel spectaculairs. (Dat kan volgens mij ook bijna niet na onze Chobe safari.) na ongeveer een uur lopen en de lunch op de boot zijn we weer terug gevaren. Richard die wel een hengeltje uit wil gooien om tigervissen te vangen. Ook dit lukt niet. Dus maar weer verder varen. Savonds op het eiland heeft hij nog gevist en gelukkig toen wel wat gevangen.

Dinsdags stond op de planning om te vissen met zijn allen. Laura en ik dachten met de grote boot te gaan, dus bikini aan want als het niet leuk is gaan we gewoon zonnen. Maar helaas we gingen met de kleine boot. Die het eerst niet deed maar. Na een uur sleutelen is het de mannen toch gelukt hem aan de praat te krijgen. We krijgen wat uitleg en werpen maar. Af en toe vertelt Richard. Nog hoe we dingen beter/ anders kunnen doen. En wat denken jullie? We vinden het nog leuk ook. maar we vangen niks. Misschien aan het eind van de middag weer proberen en hopen dat we dan meer geluk hebben. Dit is niet het geval, ook dan vangen we niks. We vissen wel tussen de olifant op het eiland, krokodillen en nijlpaarden. Best wel spannend want waar gaan die beesten heen en doen ze echt niks?

Helaas is het motor probleem niet helemaal opgelost. Af en toe slaat die uit en krijgt de eigenaar hem niet meer aan de praat. Dit gebeurde middags al maar toen lukte het net nog wel. maar s'avonds kreeg hij het niet voor elkaar. Dan wordt de staf (personeel) gebeld en die moeten ons ophalen. Om 18.30 is het donker dus dat is niet makkelijk op een groot meer, zonder licht, ons te vinden en dan ook nog goed aan te leggen. Weer een heel avontuur. Maar alles is. Goed gekomen. Op het eiland wacht een lekker diner op ons. Morgenvroeg, woensdag vroeg op om terug naar. Livingstone te gaan waar we de laatste twee dagen zijn voordat we weer terug gaan naar Nederland.

Foto proberen we erop zetten maar de WiFi is niet goed. Dus misschien komt dat pas als we terug in Nederland zijn.